Efter pausen: Historien Kolding Sydbaner

Svend Erik Brodersen

Kolding Sydbaner

v/ journalist/redaktør

Svend Erik Brodersen.

Kolding Sydbaner (KS) havde to strækninger: Kolding - Hejlsminde og Kolding - Taps - Vamdrup. I alt 57 kilometer. De første tog kørte ud fra Kolding den 29. november 1911. og de sidste den 30. september 1948.

Svend Erik Brodersens store interesse for netop sydbanerne går helt tilbage til drengetiden. Gennem årene har han indsamlet oplysninger og materialer om disse små hyggelige baner, som i 37 år gennemløb de otte sogne syd for Kolding, og det er blevet til en omfattende samling af billeder, dokumenter, foredrag med mere, samt udgivelse af en bog om Kolding Sydbaner.

Han vil fortælle os om banernes forhistorie, om driften og deres betydning for Kolding og egnen og om en dramatisk lukning. Og så vidt vi kender Svend Erik Brodersen, så vil vores "rejse" med sydbanerne blive krydret med fortællinger og anekdoter fra det virkelige liv omkring banerne.

Resumé

Formanden bød velkommen til Svend Erik Brodersen, som vil give os et indblik i historien om Kolding Sydbaner. Da foreningen spurgte Brodersen, om han ville komme igen i foreningen, måtte han overtales lidt. ”Jeg bliver jo ikke yngre” var første kommentar, men nu er han her.

Brodersen er født og opvokset i Vamdrup og begyndte tidligt at interessere sig for tog. Hans mor var bekymret over den store interesse for tog og sagde til ham ”pas nu på du ikke bliver sær”.

Forhistorien bag Kolding Sydbaner fortalte Brodersen om, inden banen blev en realitet med to strækninger, Kolding – Hejlsminde og Kolding – Taps – Vamdrup. Arkitekt Robert V. Schmidt, Kolding, tegnede stationsbygninger til Kolding Sydbaner. 29. november 1911 indvies Kolding Sydbaner. Enkelte stationer fik et andet navn, idet to stationer i hele Danmark måtte ikke hedde det samme. Dalager Station lå i Binderup, men blev opkaldt efter den nærliggende Dalagergård for at undgå forveksling med Binderup ved Aalborg, hvor der også var en jernbane.

Der var mange lokale interesser, der skulle plejes, og banerne blev aldrig den helt store succes. Sukkerroer til saftstationen i Kolding og levende dyr til slagteriet var vigtige indtægtskilder. Kolding Sydbaner blev også brugt som udflugtstog til Skamlingsbanke. Banerne kørte i lange perioder med underskud og nedlæggelse var flere gange på tale, men mødte modstand især fra sukkerroeavlerne. Ved afslutningen af anden verdenskrig var banens materiel meget nedslidt. 30. september 1948 blev sidste dag for Kolding Sydbaner. Dog blev der i en kort periode herefter kørt med sukkerroer til saftstationen. Alle tyske flygtninge blev hjemsendt via Kolding, hvor de blev transporteret af Kolding Sydbaner fra gennemgangslejre til Kolding Station. Sidste flygtningetog afgik 15. februar 1949.

Persontrafikken overgik 1. oktober 1948 til DSB, som erstattede togtrafikken med rutebiler.

Den dag i dag kan man se spor efter banestrækningerne ude i naturen, og stationsbygningerne er bevaret på nær Kolding Sydbanegård, der blev solgt til Dansk Arbejdsmandsforbund, men senere blev den nedrevet for at give plads til et nyt byggeri.

Svend Erik Brodersen kan historien om Kolding Sydbaner i mindste detalje og må siges at være en jernbane-nørd.

Formanden takkede en veloplagt Svend Erik Brodersen for en spændende fortælling om Kolding Sydbaner.

Til deltagerne tak for I kom og tak for denne sæson. Foreningens nye sæsonprogram for 2022-2023 vil blive udsendt omkring 1. august. God sommer til alle.